Nieuws

De verschillen tussen fysieke en online verzekeringsmakelaars

België heeft een bijzonder uitgebreide verzekeringsmarkt. Er zijn tientallen verzekeraars en honderden verzekeringstypes. Gelukkig kan een verzekeringsmakelaar je wegwijs maken in deze uitgebreide wereld. Natuurlijk zijn ook in die laatste categorie weer verschillende types: de klassieke en de online verzekeringsmakelaar.

Wat zijn de verschillen en welk type past best bij jou? We vertellen er meer over!

De job van verzekeringsmakelaars

Heel wat Belgen rekenen op de raad en bijstand van hun verzekeringsmakelaar. Dat is logisch, want zijn of haar taak is om jou te begeleiden richting de juiste verzekering. De verzekeringsmakelaar maakt een situatieschets, bepaalt je noden en biedt een pasklaar antwoord voor jouw budget. Hij of zij is als het ware een (onafhankelijke) brug tussen de verzekeraars en verzekerden.

Onafhankelijke verzekeringsagenten bieden oplossingen uit een breed scala aan verzekeringsproducten. Ze zijn daardoor niet gebonden aan één product of één bepaalde maatschappij.

De taken van de verzekeringsmakelaar zijn glashelder:

  • Verzekeringsvoorstellen opmaken
  • Contracten afsluiten
  • Oude verzekeringscontracten beëindigen
  • Schadegevallen opnemen en afhandelen

Je makelaar krijgt hiervoor een commissie, die doorgaans aangerekend wordt aan de verzekeraar. Zo kost de samenwerking met een verzekeringsmakelaar je eigenlijk geen euro extra. Je mag dus rekenen op gratis advies!

De online makelaar

Op zich is het takenpakket van een online verzekeringsmakelaar exact hetzelfde als dat van een klassieke (fysieke) makelaar. De online makelaar voert dezelfde taken uit en heeft dezelfde verantwoordelijkheden, maar probeert zoveel mogelijk zaken te digitaliseren.

Een digitale makelaar zorgt dus ook voor:

  • Verzekeringsvoorstellen opmaken
  • Contracten afsluiten
  • Oude verzekeringscontracten beëindigen
  • Schadegevallen opnemen en afhandelen

Verschillen tussen makelaars

Waar zitten dan precies de grote verschillen tussen een online en een fysieke makelaar? Dat antwoord is vrij simpel: hun dienstverlening. Een fysieke makelaar ontvangt je (na afspraak) in zijn kantoor – tijdens de openingsuren. Het grote voordeel van een fysieke makelaar is dat je één aanspreekpunt hebt en een gezicht kan plakken op deze persoon.

Een online makelaar streeft naar maximale beschikbaarheid. Hierdoor zal hij de nodige processen digitaliseren om je 24/7 bij te staan. We vergelijken het vaak met online banking. Je regelt je verzekeringen dan doorgaans wanneer het voor jou het best past, zonder dat je rekening moet houden met openingsuren. Online afsluiten, wijzigen, beheren en opzeggen is dus allemaal mogelijk.

Heb je toch extra vragen? Dan kan je Voilà bereiken via telefoon, e-mail, chat of zelfs via WhatsApp.