Tool

1 op 4 weet niet wat ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ is

Een kwart van alle Belgen weet niet wat de burgerlijke aansprakelijkheid is of inhoudt. Die gebrekkige kennis zorgt voor misverstanden en een heleboel problemen. Een onderzoek van verzekeraar Corona Direct toonde aan dat veel Belgen niet weten wat de verzekeringen inhouden.

Gebrekkige verzekeringskennis in cijfers

Het onderzoek peilde naar de verzekeringskennis van Belgen. Het zorgde voor cijfers die boekdelen spreken: 

  • 25% van alle ondervraagden weet niet wat ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ inhoudt.
  • 3 op 10 Belgen is ervan overtuigd dat een familiale verzekering verplicht is.
  • Slechts 22 tot 48% van alle verzekerden kent de details van zijn of haar verzekeringen.
  • 76% onder hen geeft nochtans aan dat alle informatie duidelijk en concreet is.
  • Amper 25% van de Belgen weet dat een brand- en woningverzekering eigenlijk hetzelfde is.
  • 42% van alle ondervraagden denkt dat de familiale schade ook de schade aan eigen huis covert.

De meeste misverstanden draaien rond de auto- en familiale verzekering. Zo gaat een groot deel van de ondervraagden ervan uit dat pechverhelping inbegrepen is bij elke autoverzekering.

Adviseurs

De meeste Belgen kloppen wel aan bij anderen om raad of inlichtingen te vragen over hun verzekeringen. 47% van alle ondervraagden vertrouwt hiervoor op het advies van een onafhankelijke makelaar, 40% vertrouwt (ook) op een bankverzekeraar. Dat is altijd een slimme keuze, aangezien hij of zij het verzekeringslandschap door en door kent. Je krijgt dus altijd gericht advies van een doorgewinterde professional.

Hoewel andere bronnen niet altijd even betrouwbaar zijn, klopt een groot deel van de Belgen ook daar aan. 46% van de ondervraagden vertrouwt op vrienden en familie, 17% op vergelijkingswebsites en 14% op online recensies.

Er is een bijzonder grote kloof tussen Belgen met veel verzekeringen of kennis ervan en Belgen met weinig verzekeringen of weinig kennis ervan. De eerste groep vertrouwt namelijk blindelings een makelaar, terwijl de tweede groep eerder rekent op vrienden en familie.

Een shift in communicatiemethodes

De meeste Belgen (72%) houden liefst telefonisch contact met hun makelaar, bankverzekeraar of online verzekeraar. 59% geeft aan om ook e-mail te gebruiken en 35% verkiest persoonlijk contact.

Toch groeit de vraag naar online advies zienderogen, zeker sinds de start van de coronacrisis. Digitale communicatiemiddelen raken steeds meer ingeburgerd bij Belgen met vragen over hun verzekeringen. Dat heeft als gevolg dat verzekeraars ook meer vragen krijgen via chat, Facebook Messenger of zelfs WhatsApp.

zelf een vraag over je verzekeringen? Stel ze aan één van onze experts.