Gids

Schade veroorzaakt? Zo regel je het met je familiale verzekering!

Een kort moment van onoplettendheid kan ervoor zorgen dat het volledig misloopt. Kleine akkefietjes kunnen op zo’n moment resulteren in financiële fiasco’s met gigantische gevolgen. Gelukkig kan jij in dit soort gevallen terugvallen op jouw familiale verzekering, die de schade aan derden vergoedt.

Hoe zorg jij ervoor dat die vergoeding vlot en efficiënt verloopt? Wij geven je enkele tips om schadegevallen in te dienen bij je familiale verzekeraar.

Welke schadegevallen moet je indienen bij de familiale verzekering?

De BA Familiale (ook wel de “familiale verzekering” genoemd) vergoedt de schade die jij of één van je gezinsleden veroorzaakt aan en waarvoor jij aansprakelijk gesteld wordt. Een familiale verzekeraar wordt doorgaans ingeschakeld voor kleine schadegevallen, maar beschermt je ook tegen schadegevallen die oplopen tot honderdduizenden euro’s.

Er zijn wel 2 voorwaarden aan verbonden. Een familiale verzekeraar komt enkel tussenbeide wanneer:

  1. Het schadegeval werd toegebracht aan derden
  2. De schade gebeurde in de privésfeer

Er zijn dan ook verschillende bekende scenario’s waarvoor je kan aankloppen bij je familiale verzekering:

  • De voetbal van je kind gaat recht door de ruit van je buurman
  • Je stoot met je winkelkar tegen een geparkeerde auto
  • Je veroorzaakt een verkeersongeval met je fiets
  • Eén van je huisdieren vernielt de bezittingen van één van je buren

Je merkt het wel: de dekking is zeer uitgebreid, en je doet er goed aan om een gepaste familiale verzekering af te sluiten.
Simuleer hier je familiale verzekering!

Tip van Voilà: De familiale verzekering vergoedt niet alleen schade die jij veroorzaakt, maar ook die van inwonende gezinsleden of mensen die tijdelijk onder jouw dak verblijven.

Zo dien je aangifte in bij de familiale verzekering

Eén tip die we je meteen willen geven: contacteer bij een schadegeval zo snel mogelijk de experts van Voilà. Zij geven je de nodige inzichten en gidsen je doorheen het volledige proces.

Eerst en vooral zullen ze je vragen om de volgende zaken te bezorgen:

  • Foto’s van het schadegeval
  • Info over de oorzaak en omstandigheden
  • Plaats en tijdstip van het schadegeval
  • De gegevens van je verzekeringsmaatschappij
  • Je polisnummer
  • De gegevens van de tegenpartij
  • De gegevens van eventuele getuigen

Hier geldt het principe “hoe meer, hoe beter”. Bezorg Voilà alle details die je je kan herinneren. De uitbetaling en de schadevergoeding worden immers berekend op basis van de feiten die we in ons bezit hebben.

Wat gebeurt er nadat ik de schade heb aangegeven?

Het vervolg van de procedure is afhankelijk van schadegeval per schadegeval. Soms zal de verzekeraar een expert aanstellen, die op zijn beurt de schade vaststelt en de oorzaak bepaalt waarvoor jij aansprakelijk gesteld wordt. Hij of zij zal daarna de schadevergoeding berekenen.

Wanneer alle inzichten binnen zijn en het bedrag bepaald is, zal jouw familiale verzekeraar de schade rechtstreeks aan de tegenpartij uitbetalen.

Wat als je geen familiale verzekering hebt?

Heb je geen familiale verzekering afgesloten? Dan moet je zelf opdraaien voor de schade die je veroorzaakte, die varieert van enkele euro’s tot een fikse schadevergoeding. We raden je dan ook aan om een familiale verzekering af te sluiten voor het te laat is!

Simuleer vandaag je familiale verzekering!